Steeds meer bedrijven beseffen hoe belangrijk het is om goed te scoren in de zoekmachines. Vrijwel iedereen met toegang tot het internet maakt immers gebruik van de zoekmachines. Een betere manier om gevonden te worden door je doelgroep bestaat waarschijnlijk niet. Nu steeds meer bedrijven voor Search Engine Optimization (SEO) kiezen, wordt het wel steeds lastiger om hoog te scoren. Toch kun jij je blijven onderscheiden van de rest, onder andere door gebruik te maken van de beste SEO tools. Er zijn veel tools die je kunnen ondersteunen bij het optimaliseren van jouw online platform.
Wat kun je met de beste SEO tools?
Het aanbod aan SEO tools is enorm. Wat de functies van de beste SEO tools zijn, verschilt dan ook per tool. Zo zijn er tools die je kunt gebruiken om je online platform uitvoerig te analyseren. Zo zie je in één oogopslag welke factoren je op de website zelf aan kunt passen. Dit noemen we on-page optimalisatie. Andere tools geven je een complete analyse van de backlinks naar je website. Ook backlinks zijn immers een belangrijke factor om hoog in de zoekmachines te ranken. Met andere tools kun je weer bepalen welke zoekwoorden voor jouw online platform mogelijk interessant zijn.
De beste SEO tools zijn niet altijd betaald
Over het algemeen zijn de beste SEO tools niet goedkoop. De meeste bedrijven zijn immers bereid om veel te betalen voor een hogere ranking in Google. Toch zijn er ook gratis tools die erg nuttig kunnen zijn voor de zoekmachineoptimalisatie van je online platform. Neem bijvoorbeeld Google Keywordplanner, een SEO tool van Google zelf. Veel tools hebben een betaalde Pro-versie, maar ook een gratis versie. Je mogelijkheden zijn dan vaak beperkt, maar het gemiddelde bedrijf kan daarmee prima uit de voeten. Een goed voorbeeld van zo’n tool is Ubersuggest van Neil Patel.
Met alleen de beste SEO tools kom je er niet
Je kunt ervoor kiezen om tientallen tools als Moz, Ahrefs en Semrush te gebruiken. Toch betekent dit niet direct dat je hoog in de rankings zult scoren. Belangrijk is immers dat je de tools op de juiste manier weet in te zetten. De tools geven je een goed beeld van wat er moet gebeuren om je online platform te optimaliseren. Het optimaliseren van je SEO zal daarna echter niet automatisch gebeuren. Belangrijk is dat je voldoende kennis en tijd hebt.
Het uitbesteden van je SEO
Vind je de SEO tools die je het liefst zou gebruiken wel erg duur? Of beschik je niet over voldoende kennis en ervaring om de SEO van je eigen online platform te verzorgen? Dan kan het een goed idee zijn om de zoekmachine optimalisatie uit te besteden. Een specialist heeft immers voldoende tijd en ervaring. Bovendien heeft een specialist de beste SEO tools al in huis. Het uitbesteden van de zoekmachine optimalisatie van je online platform is daarom in veel gevallen nog goedkoper dan wanneer je dit zelf zou doen. Belangrijk is dan wel dat je de juiste partij inschakelt. Een partij als Ranking Masters bijvoorbeeld.